Zadanie jednoroczne.
Data rozpoczęcia 2022-07-26 Data zakończenia 2022-12-15
Podstawa prawna: Umowa nr 11/MCPS/09/2022/PFRON/RZS
Forma współpracy: zlecanie realizacji zadań publicznych organizacji poprzez powierzenie wykonania zadań wraz z udzieleniem dotacji na sfinansowanie ich realizacji,
Zadanie publiczne sfinansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych otrzymanych za pośrednictwem Województwa Mazowieckiego.
Celem zadania jest nabywanie, rozwijanie, podtrzymanie i usprawnianie umiejętności dzieci i młodzieży z dysfunkcją Autyzmu i Zespołem Aspergera niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania, sprawnego komunikowania się oraz pełnienia różnych ról społecznych.
W przypadku dzieci z dysfunkcją Autyzmu i Zespołem Aspergera ważne jest, aby poprzez realizację działań wzmocnić umiejętności, które spowodują, że nabywanie , rozwijanie, podtrzymanie, usprawnianie umiejętności dzieci i młodzieży niepełnosprawnej niezbędne do samodzielnego funkcjonowania, sprawnego komunikowania się oraz pełnienia różnych ról społecznych było efektywne i przyniesie wymierne efekty każdego uczestnikowi realizowanego zadania.
Dlatego podejmujemy próbę działań, które pozwolą zaspakajać i rozwiązywać problemy dzieci, które uczestniczą w realizacji projektu przez:
- rozpoznawanie emocji swoich i innych w poszczególnych sytuacjach
- zrozumienie pojęcia „złości” i jej wyrażania
- uświadomienie istnienia granic między ludźmi
- nauka stawiania swoich granic i szanowanie granic innych
- poznanie sposobów reagowania na zaczepki i agresję innych wobec nas
- poznanie znaczenia słowa „asertywność”
- rozróżnianie zachowań agresywnych, asertywnych i uległych
- nauka rozpoznawania sytuacji, w której powinniśmy prosić o pomoc
- zrozumienie pojęcia krytyka oraz informacja zwrotna
- kształtowanie umiejętności współpracy w grupie
- komplementowanie innych oraz reagowanie na komplementy
rozpoczynanie rozmowy z innymi ludźmi
Cele zajęć integracji sensorycznej
- stymulacja układu nerwowego w celu pokonywania trudności szkolnych;
- dostarczenie w sposób kontrolowany odpowiedniej ilości bodźców zmysłowych, zwłaszcza przedsionkowych, proprioceptywnych i dotykowych tak, aby dziecko tworząc reakcję adaptacyjną ( właściwą odpowiedź na wymogi otoczenia), poprawiło integrację tych bodźców.
- poprawa kontroli posturalnej i okoruchowej poprzez rozwój/ wyhamowanie przetrwałych odruchów;
- poprawa percepcji wzrokowej poprzez rozwój odruchu przedsionkowo- okoruchowego, długości fiksacji wzrokowej, płynności ruchów oczu;
- poprawa koncentracji poprzez normalizację procesów modulacji;
- poprawa percepcji słuchowej poprzez stymulację przedsionkową i słuchową;
- poprawa koordynacji wzrokowo- ruchowej;
- rozwój orientacji przestrzennej, schematu ciała.