Działanie jednoroczne
Data rozpoczęcia 07.2018r. Data zakończenia do 22.07.2018
Forma współpracy: współorganizacja


Autorski program pleneru ceramicznego „Azymut Chrzęsne 2018” opracowano w oparciu o założenia wynikające ze współpracy z artystami ceramikami. Zgodnie z założeniami, słowa takie jak ceramika, sztuka oraz samorealizacja, były szeroko popularyzowane zarówno jako gałąź kultury wyższej, jak i jako przejaw samodzielnych artystycznych prób twórczych.
Plan pracy „Azymut Chrzęsne 2018” realizowany był w obrębie trzech głównych obszarów:
- Plastyka jako wstęp do ceramiki
- Sztuka użytkowa w ceramice
- Poznawanie kultury i sztuki poprzez doświadczanie ceramiki
Zadaniem pleneru ceramicznego było:
- kształtowanie umiejętności prawidłowego posługiwania się narzędziami i materiałami plastycznymi
- uwrażliwienie na piękno i wartości zawarte w dziełach sztuki (obraz, rzeźba, architektura, rysunek, szkic itp.)
- kształtowanie umiejętności oceny jakości poznanych dzieł sztuki, a także umiejętności argumentacji i obrony własnego zdania
- poznanie podstawowych zasad polemiki i dyskusji na temat poznanych dzieł sztuki
- zachęcenie do samodzielnych wytworów artystycznych
- uwrażliwienie na piękno zawarte w przedmiotach
- przybliżenie pojęcia „sztuka” w możliwie najszerszym wymiarze, w odniesieniu zarówno do kultury wysokiej jak i do rzemiosła (na przykładzie ceramiki jako sztuki i sztuki użytkowej)
- poznanie podstawowych zasad polemiki i dyskusji na temat dzieł sztuki własnych oraz kolegów
- ukształtowanie gustów i pobudzenie artystycznych zainteresowań
- kształtowanie twórczych postaw i umiejętności wyrażania emocji poprzez ceramikę
- tworzenie sytuacji sprzyjających kształtowaniu umiejętności oczekiwanego zachowania względem otoczenia
- umożliwienie spotkań edukacyjnych związanych z kulturą i sztuką poprzez rozmowy plenerowe oraz zaangażowanie się i uczestniczenie w zajęciach kształtujących empatię, uwrażliwiających na potrzeby i odczucia beneficjentów poprzez formy rozwijające umiejętności artystyczne
- organizowanie w ramach pleneru mini-paneli dyskusyjnych, zaszczepiających podstawy kulturalnej polemiki, zdrowej rywalizacji i umiejętności obrony własnego zdania
- organizowanie w ramach pleneru spotkań ze sztuką w tle – uwrażliwienie na poprawne słownictwo i piękno języka ojczystego
- zachęcanie do wyrażania uczuć i emocji za pomocą sztuki

Sposobami wspierającymi realizowane zadanie były
- Kierunkowe zajęcia adaptacyjne
- Warsztaty twórcze
- Panele dyskusyjne
- Wystawach prac plenerowych
Plener ceramiczny był inspiracją dla:
- Różnorodnych form pracy wspierające wykorzystanie wiedzy i znajomości dzieł sztuki
- Rozbudzanie i kształtowanie umiejętności prawidłowych zachowań (uczestnicy i ich goście poznawali i stosowali zasady kulturalnego zachowania w miejscach związanych ze sztuką )
- Rozbudzania potrzeby zainteresowania i uczestniczenia w wydarzeniach kulturalnych
- Beneficjenci poprzez spotkania z odwiedzającymi plener gośćmi w trakcie zajęć plenerowych mogli;
- przekazywać własne preferencje artystyczne,
- propagować zasady kulturalnej polemiki poprzez argumentowanie swojego zdania
- pomagać w odkrywaniu interpretacji treści poznanych dzieł sztuki w różnych formach, (np. w formie dramy, w sposób werbalny i niewerbalny)
- będą wyrażali emocje za pomocą gliny, ceramiki, rzeźby,
dodac poprawną uomowę

















